31.01.2024
Doučování je jednou ze základních podpůrných aktivit, které dětem nabízíme. Cílem je zlepšení prospěchu, ale nejen to. Mnohdy dětem poskytujeme podporu i v jiných oblastech, odhalíme další problémy, se kterými se potýkají, a snažíme se jim následně zprostředkovat další odbornou podporu. Ať už v rámci naší organizace či jinde.
V rámci projektu Doučování dětí na Vítkovsku 2 jsme zajišťovali doučování dětem především v obci Vítkov, Budišov n. B., Čermná ve Slezsku a také děti z DD Radkov-Dubová, které navštěvují základní školy v regionu. V období od ledna do prosince jsme doučovali celkem 141. Ve většině případů probíhalo doučování individuálně, jelikož přináší lepší výsledky. Většina z doučovaných dětí má větší vzdělávací problémy, a proto je individuální přístup vhodnější. Doučování zajišťovalo 10 tutorů a probíhalo 2x – 3x týdně dle individuálních potřeb. Ve většině případů zajišťujeme doučování v prostorách naší organizace, kam děti docházejí, ale v případě dětí z DD Radkov-Dubová probíhá doučování v odpoledních hodinách zde. Část dětí z Budišova n. B. je doučováno přímo ve škole. Vzhledem k tomu, že v regionu zajišťujeme doučování již dlouhodobě, máme dobře nastavenou spolupráci se všemi školami v regionu. Komunikace probíhá především s třídními učiteli, se kterými diskutujeme vzdělávací potřeby dětí a nastavení podpory v rámci doučování. V rámci ZŠ Budišov n. B. je úzká spolupráce také se sociální pedagožkou školy, která má agendu doučování částečně také pod sebou. Konzultace s pedagogy ve většině případů probíhají buď telefonicky nebo emailově. V některých případech jsou četnější, i 2-3 x měsíčně. Doučování většiny žáků je zaměřeno na základní předměty jako je český jazyk, matematika, prvouka, přírodopis, anglický jazyk, zeměpis apod. Doučujeme také děti, které patří mezi dyslektické žáky, u nichž je nezbytné čtení s dyslektických čítanek. Žáci v doučování se snaží. Pracují a větší potíže při doučování nejsou. Žákům poskytujeme pracovní listy na možnost procvičovat čtení i doma, děti jsou ze sociálně slabých rodin a nemají doma žádné knihy. Pokud jim jsou tyto pracovní listy dány domů, tak většina dětí je skutečně přečte a zpracuje úkoly. U mnohých žáků přišla před Vánoci zpětná vazba s tím, že došlo ke zlepšení ve čtení. U většiny žáků došlo postupem času alespoň k mírnému zlepšení v prospěchu. V měsíci srpnu 2023 jsme na doučování měli žáky, kteří se připravovali na reparát. Jedna žákyně bohužel svůj postup do dalšího ročníku neobhájila, spíše svým přístupem a nepravidelnou docházkou do školy. Jedna žákyně 5. třídy reparát úspěšně zvládla a postoupila do dalšího ročníku. Byly jsme dojaté a jsme rády, že naše práce má smysl.
Financováno v rámci projektu Doučování dětí na Vítkovsku 2 podpořeného dotace MŠMT a Národního plánu obnovy.